UČEBNÍ OSNOVY

ČESKÝ JAZYK

Školní rok: 2016/17

Ročník: 8

Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura

Období

Očekávané výstupy

Základní učivo

Plánované aktivity

(Projekty, průřezová témata)

září - listopad

Mluvnice

Rozliší a příklady v textu doloží nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby

Nauka o tvoření slov

CJ - odlišnosti a shody ve

slovní zásobě

Spisovně vyslovuje slova cizího původu

Samostatně pracuje s PČP, se SSČ a s dalšími slovníky a příručkami

Slova přejatá

Skloňování obecných jmen přejatých a cizích vlastních jmen

CJ - odlišnosti a shody ve

skloňování a časování

Tvoří spisovné tvary slov cizího původu a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci

Užití cizích vlastních jmen v textu

Rozliší slovesný vid a vytvoří vidové dvojice

Slovesný vid

Komunikační a slohová výchova

Vyhledává klíčová slova v odborném textu

Formuluje hlavní myšlenky odborného textu

Vytvoří stručné výpisky i výtah z přečteného textu

Výtah

D, P, Z - témata pro výtah

Rozliší charakteristiku přímou a nepřímou, oba typy aktivně používá

Používá přirovnání, rčení, apod.

Vytvoří charakteristiku fiktivní postavy

Charakteristika literární postavy (pozn. Projekt Ostrov)

OSV 6.1/1 - poznávání lidí skrze literární text

Literatura

Odliší cestopis od ostatních literárních žánrů

Vyjmenuje znaky cestopisu

Cesty a návraty

MKV 6.4/4-5 - odlišnost kulturních zvyků ve světě, respektování odlišností

Vyhledá informace o A. Dvořákovi,

sestaví z nich referát

Rozliší reálné a fiktivní prvky v literatuře

Dvořák v Americe

EGS 6.3/2 - čeští Evropané

Vypravuje svými slovy o Mozartově vztahu k Praze

Charakterizuje životopisnou literaturu, uvede konkrétní příklady

Mozart a Praha

Vyučující - podpis: ..........................................................................

Období

Očekávané výstupy

Základní učivo

Plánované aktivity

(Projekty, průřezová témata)

listopad - leden

Mluvnice

V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický a dokáže

ho správně odůvodnit

Pravopis i/y v koncovkách

CJ - odlišnosti a shody při tvorbě souvětí (slovosled,...)

Samostatně používá Pravidla českého pravopisu

Přepony s-,z-,vz- a předložky s/se, z/ze

Skupiny bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně

Rozliší významové vztahy mezi větnými členy ve větě jednoduché i mezi větami v souvětí

Aktivně využívá všechny druhy větných poměrů v písemném i mluveném projevu

Spojuje věty jednoduché v souvětí vhodnými spojovacími výrazy

Významové poměry mezi větami hlavními a větnými členy

Komunikační a slohová výchova

Vytvoří souvislý odborný text na dané téma

K danému textu sestaví osnovu

Podle dané osnovy vytvoří výklad

Sepsaný výklad ústně prezentuje

Výklad (pozn. projekt Ostrov)

Literatura

Charakterizuje mýtus, uvede jeho typické znaky

Vypravuje svými slovy obsah alespoň jedné antické báje

Charakterizuje středověkou literaturu

O bozích a lidech

EGS 6.3/3 - kořeny evropské civilizace

Uvede základní znaky hrdinského eposu, vyhledá ho mezi ostatními žánry

Samostatně vypravuje o jednom středověkém eposu

Ve službě bohu, králi a dámě

EGS 6.3/3 - kořeny evropské civilizace

OSV 6.1/3 - kritické hodnocení obtížných životních situací

Převypráví svými slovy alespoň tři biblické příběhy

Vysvětlí tradici Vánoc, předvede alespoň tři zvyky

Vyšla hvězda nad Betlémem

EGS 6.3/3 - křesťanská idea sjednocení

HV - koledy

Vyučující - podpis: ..........................................................................

Období

Očekávané výstupy

Základní učivo

Plánované aktivity

(Projekty, průřezová témata)

únor - duben

Mluvnice

Bezpečně od sebe rozpozná oba typy souvětí

Tvoří přiměřeně složitá souvětí za využití obou zmíněných typů

Graficky znázorní souvětí o třech větách

Souvětí souřadné a podřadné

V písemném projevu zvládá pravopis syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí

Vyhledá v souvětí spojovací výraz a určí jeho slovní druh

Graficky znázorní složitější souvětí (tři - pět vět)

Spojovací výrazy v souvětí, interpunkce

Opraví chyby v grafickém větném rozboru

Jazykové rozbory, složitější souvětí

Komunikační a slohová výchova

Rozliší subjektivní a objektivní sdělení

Líčení (pozn. projekt Ostrov)

EGS 6.3/2 - vnímání krajiny (specifika české krajiny)

EV - 6.5/3-4 - vztah Vylíčí oblíbené místo s použitím přirovnání a personifikace člověka k přírodě

OSV 6.1/1 - vnímání sebe i okolí

Literatura

Charakterizuje baladu, uvede konkrétní příklady

Definuje lyriku, odliší ji od epiky, uvede příklady

Vyjmenuje alespoň dva české sběratele lidové slovesnosti

Charakterizuje romantismus, uvede jeho hlavní znaky, zaujme k němu na základě vlastní četby určitý postoj

Sen, láska a smrt

EV 6.5/4 - vztah člověka k přírodě, souznění s přírodou

Diskutuje o projevech antisemitismu, svůj názor doloží argumenty

Charakterizuje svými slovy holocaust

Odsoudí fašismus

Uvede alespoň tři spisovatele píšící o holocaustu

Na základě vlastní četby interpretuje alespoň jedno literární dílo s danou tématikou

Šoa

OSV 6.1/3 - odpovědnost každého jedince za své chování

Vyučující - podpis: ..........................................................................

Období

Očekávané výstupy

Základní učivo

Plánované aktivity

(Projekty, průřezová témata)

duben - červen

Mluvnice

Bezpečně odliší jazyk slovanský od ostatních evropských jazyků

Zařadí slovanský jazyk do příslušné skupiny slovanských jazyků

Vypráví o hlaholici a cyrilici

Slovanské jazyky

Chronologicky seřadí jednotlivé etapy vývoje českého jazyka

Využívá znalostí jazykové normy při tvorbě vhodných jazykových projevů podle

komunikační situace

Útvary českého jazyka a jazyková kultura

Komunikační a slohová výchova

Vytvoří otázky k danému problému

Diskutuje na vybrané téma

Napíše úvahu na určité téma

Úvaha (pozn. projekt Ostrov)

MKV 6.4/1,2,5 - vnímání menšin, tolerantní postoj k nim

EV 6.5/3-4 - vztah člověka k přírodě

Dorozumívá se kultivovaně

Používá vhodné jazykové prostředky odpovídající dané komunikační situaci

Diskutuje, řídí diskuzi, využívá pravidel dialogu

Souhrnné poučení

Literatura

Uvede znaky nonsense literatury, vytvoří vlastní nonsensový text a ten prezentuje

Uvede alespoň pět znaků románu

Samostatně interpretuje přiměřeně obtížný literární text (referát)

Zaujme k literárnímu textu vlastní názor

Diskutuje o přečtených ukázkách

Vytvoří vlastní recenzi na literární dílo a tu prezentuje

Čtu, čteš, čteme

MKV 6.1/3 - rovnost všech ras a národů

OSV 6.1/1 - kreativní přístup k literárnímu dílu

Vyučující - podpis: ..........................................................................



© 2016 Worlds Collide. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky