UČEBNÍ OSNOVY
ČESKÝ JAZYK
Školní rok: 2016/17
Ročník: 8
Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura
Období
Očekávané výstupy
Základní učivo
Plánované aktivity
(Projekty, průřezová témata)
září - listopad
Mluvnice
Rozliší a příklady v textu doloží nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby
Nauka o tvoření slov
CJ - odlišnosti a shody ve
slovní zásobě
Spisovně vyslovuje slova cizího původu
Samostatně pracuje s PČP, se SSČ a s dalšími slovníky a příručkami
Slova přejatá
Skloňování obecných jmen přejatých a cizích vlastních jmen
CJ - odlišnosti a shody ve
skloňování a časování
Tvoří spisovné tvary slov cizího původu a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
Užití cizích vlastních jmen v textu
Rozliší slovesný vid a vytvoří vidové dvojice
Slovesný vid
Komunikační a slohová výchova
Vyhledává klíčová slova v odborném textu
Formuluje hlavní myšlenky odborného textu
Vytvoří stručné výpisky i výtah z přečteného textu
Výtah
D, P, Z - témata pro výtah
Rozliší charakteristiku přímou a nepřímou, oba typy aktivně používá
Používá přirovnání, rčení, apod.
Vytvoří charakteristiku fiktivní postavy
Charakteristika literární postavy (pozn. Projekt Ostrov)
OSV 6.1/1 - poznávání lidí skrze literární text
Literatura
Odliší cestopis od ostatních literárních žánrů
Vyjmenuje znaky cestopisu
Cesty a návraty
MKV 6.4/4-5 - odlišnost kulturních zvyků ve světě, respektování odlišností
Vyhledá informace o A. Dvořákovi,
sestaví z nich referát
Rozliší reálné a fiktivní prvky v literatuře
Dvořák v Americe
EGS 6.3/2 - čeští Evropané
Vypravuje svými slovy o Mozartově vztahu k Praze
Charakterizuje životopisnou literaturu, uvede konkrétní příklady
Mozart a Praha
Vyučující - podpis: ..........................................................................
Období
Očekávané výstupy
Základní učivo
Plánované aktivity
(Projekty, průřezová témata)
listopad - leden
Mluvnice
V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický a dokáže
ho správně odůvodnit
Pravopis i/y v koncovkách
CJ - odlišnosti a shody při tvorbě souvětí (slovosled,...)
Samostatně používá Pravidla českého pravopisu
Přepony s-,z-,vz- a předložky s/se, z/ze
Skupiny bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně
Rozliší významové vztahy mezi větnými členy ve větě jednoduché i mezi větami v souvětí
Aktivně využívá všechny druhy větných poměrů v písemném i mluveném projevu
Spojuje věty jednoduché v souvětí vhodnými spojovacími výrazy
Významové poměry mezi větami hlavními a větnými členy
Komunikační a slohová výchova
Vytvoří souvislý odborný text na dané téma
K danému textu sestaví osnovu
Podle dané osnovy vytvoří výklad
Sepsaný výklad ústně prezentuje
Výklad (pozn. projekt Ostrov)
Literatura
Charakterizuje mýtus, uvede jeho typické znaky
Vypravuje svými slovy obsah alespoň jedné antické báje
Charakterizuje středověkou literaturu
O bozích a lidech
EGS 6.3/3 - kořeny evropské civilizace
Uvede základní znaky hrdinského eposu, vyhledá ho mezi ostatními žánry
Samostatně vypravuje o jednom středověkém eposu
Ve službě bohu, králi a dámě
EGS 6.3/3 - kořeny evropské civilizace
OSV 6.1/3 - kritické hodnocení obtížných životních situací
Převypráví svými slovy alespoň tři biblické příběhy
Vysvětlí tradici Vánoc, předvede alespoň tři zvyky
Vyšla hvězda nad Betlémem
EGS 6.3/3 - křesťanská idea sjednocení
HV - koledy
Vyučující - podpis:
..........................................................................
Období
Očekávané výstupy
Základní učivo
Plánované aktivity
(Projekty, průřezová témata)
únor - duben
Mluvnice
Bezpečně od sebe rozpozná oba typy souvětí
Tvoří přiměřeně složitá souvětí za využití obou zmíněných typů
Graficky znázorní souvětí o třech větách
Souvětí souřadné a podřadné
V písemném projevu zvládá pravopis syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí
Vyhledá v souvětí spojovací výraz a určí jeho slovní druh
Graficky znázorní složitější souvětí (tři - pět vět)
Spojovací výrazy v souvětí, interpunkce
Opraví chyby v grafickém větném rozboru
Jazykové rozbory, složitější souvětí
Komunikační a slohová výchova
Rozliší subjektivní a objektivní sdělení
Líčení (pozn. projekt Ostrov)
EGS 6.3/2 - vnímání krajiny (specifika české krajiny)
EV - 6.5/3-4 - vztah Vylíčí oblíbené místo s použitím přirovnání a personifikace člověka k přírodě
OSV 6.1/1 - vnímání sebe i okolí
Literatura
Charakterizuje baladu, uvede konkrétní příklady
Definuje lyriku, odliší ji od epiky, uvede příklady
Vyjmenuje alespoň dva české sběratele lidové slovesnosti
Charakterizuje romantismus, uvede jeho hlavní znaky, zaujme k němu na základě vlastní četby určitý postoj
Sen, láska a smrt
EV 6.5/4 - vztah člověka k přírodě, souznění s přírodou
Diskutuje o projevech antisemitismu, svůj názor doloží argumenty
Charakterizuje svými slovy holocaust
Odsoudí fašismus
Uvede alespoň tři spisovatele píšící o holocaustu
Na základě vlastní četby interpretuje alespoň jedno literární dílo s danou tématikou
Šoa
OSV 6.1/3 - odpovědnost každého jedince za své chování
Vyučující - podpis:
..........................................................................
Období
Očekávané výstupy
Základní učivo
Plánované aktivity
(Projekty, průřezová témata)
duben - červen
Mluvnice
Bezpečně odliší jazyk slovanský od ostatních evropských jazyků
Zařadí slovanský jazyk do příslušné skupiny slovanských jazyků
Vypráví o hlaholici a cyrilici
Slovanské jazyky
Chronologicky seřadí jednotlivé etapy vývoje českého jazyka
Využívá znalostí jazykové normy při tvorbě vhodných jazykových projevů podle
komunikační situace
Útvary českého jazyka a jazyková kultura
Komunikační a slohová výchova
Vytvoří otázky k danému problému
Diskutuje na vybrané téma
Napíše úvahu na určité téma
Úvaha (pozn. projekt Ostrov)
MKV 6.4/1,2,5 - vnímání menšin, tolerantní postoj k nim
EV 6.5/3-4 - vztah člověka k přírodě
Dorozumívá se kultivovaně
Používá vhodné jazykové prostředky odpovídající dané komunikační situaci
Diskutuje, řídí diskuzi, využívá pravidel dialogu
Souhrnné poučení
Literatura
Uvede znaky nonsense literatury, vytvoří vlastní nonsensový text a ten prezentuje
Uvede alespoň pět znaků románu
Samostatně interpretuje přiměřeně obtížný literární text (referát)
Zaujme k literárnímu textu vlastní názor
Diskutuje o přečtených ukázkách
Vytvoří vlastní recenzi na literární dílo a tu prezentuje
Čtu, čteš, čteme
MKV 6.1/3 - rovnost všech ras a národů
OSV 6.1/1 - kreativní přístup k literárnímu dílu
Vyučující - podpis: ..........................................................................